LEECH - Sapperlot
Švýcarská deska představuje postrock jako syntezátorový taneční žánr s velkou mírou epiky a filmovosti. Oceňuju tu hlavně snahu uchopit žánr trochu neotřelým způsobem a pokusit se z něj vymačkat nějaké dosud neviděné tvary.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Jsou žánry, které se s metalem prolínají a v mnoha ohledech jsou jen jiným klonem toho samého, přesto je „správný“ metalový fanoušek většinou ignoruje. Stačí však trocha stylového přesahu nebo progresivity a najednou si kapelu daného žánru metalisté umí přivlastnit. Dokázalo to už nespočet post-hardcore kapel, za všechny připomenu BETWEEN THE BURIED AND ME. A v souvislosti s Kalifornskými SILENT PLANET si dovolím tvrdit, že by to mělo nastat také, protože hudební forma vycházející z metalcore základu je na jejich již třetím albu „When The End Began“ dotažena nebo lépe snad říci přetažena až někam mimo pevně stanovitelné hranice a metalová obec by to rozhodně ignorovat neměla. Ostatně nejsou SILENT PLANET žádnou začínající nebo neznámou skupinou, ve své domovině mají hodně slušné jméno.
Již předchozí deska „Everything Was Sound“ nabízela zajímavou formu metalcore oblečeného spíše do kabátku agresivního hardcore typu CONVERGE a podobných kapel. Už zde se ale objevovaly střípky přesahů a pro mě překvapující byl pocit spřízněnosti i s industrial thrashem vzor FEAR FACTORY. SILENT PLANET se ale nezastavili a na letošní desce posunuli svůj projev zase o kousek dál. Jak hudební obsah, tak především vokální stránku rozprostřeli do mnohem širšího spektra. Větší zapojení čistých vokálů posouvá skladby z pohledu nálad do mnohem emotivnějších poloh, aniž by ale celkové vyznění ztrácelo onu hardcore agresivní naléhavost. I co do tempa a hutnosti soundu se skupina nedrží jedné formulky, ale celkem hezky se snaží stavět aranže na proměnlivosti a přizpůsobovat tempo dle aktuálního motivu. Zkrátka dávat každému konkrétnímu postupu ten správný švih nebo dostatek času, aby vše vyznělo tak jak má, neztrácelo s v překotné kouli zvuku nebo nerozplizlo v přílišné rozvláčnosti. Cit v tomto ohledu pánům nechybí.
To, čím se skupina zcela vymyká ze stáda a vytváří si auru jedinečnosti jsou jednoznačně i texty. Garrett Russell a Mitchell Stark jakožto tvůrci lyriky jdou totiž hodně neotřelou cestou a tvoří texty písní bez toho, aby sami napsali byť jedinou větu. Pracují totiž výhradně s citáty, berou odkud si jen můžeme představit. Evidentně se ničím neomezují, vytrhávají věty z projevů politiků, z knih, berou citáty slavných, fráze z Bible i texty pocházející z jiné hudby, klidně z gospelových písní nebo od RADIOHEAD. Žádná omezení si evidentně neberou a prostě jen vybírají takové fráze a věty, někdy i jen slovní spojení, které se jim hodí. Text jediné skladby tak obsahuje až desítky citací a je obdivuhodné, jak jim to zapadá do sebe a jak dokáží vytrženou část jednoho citátu doplnit zbytkem z diametrálně odlišného zdroje. Fráze z Marxe klidně dokončí veršem ze Starého zákona, nebo na Trumpův projev naroubují citát z knihy o hudební teorii. Historické zdroje jsou kombinovány s žijícími autory ze všech koutů, Shakespeare nebo Napoleon Bonaparte je využit stejně jako texty od bývalého františkánského kněze Brennan Manninga, šířícího ve svých knihách myšlenku lásky, až po excentrickou básnířku Andrea Gibson. Vrcholem jsou pak hlášky, které Russell a Stark slyšeli od neznámých lidí někde na ulici. Že by měl být výsledek jen bezhlavý blábol? Ani náhodou, naopak jsou z toho velmi působivé texty, možná jen trochu abstraktní.
I cesta jakou SILENT PLANET vytrhávají ze standardů hudební obsah je možno s klidným svědomím označit jako progresivní. Kytarové variace, kterými nás častuje Mitchell Stark, jsou toho jasným důkazem. Správná řežba v precizním podání, plné zajímavých a neotřelých postupů. I v souvislosti s tím je prostě nutno vyslovit přirovnání k raným BETWEEN THE BURIED AND ME. Kytarová ekvilibristika ale i rozdováděná rytmika tohle srovnání s klidem snese. Příkladem budiž třeba živelná skladba „Lower Empire“, ve které si můžete plně vychutnat i výkonnost bubeníka Alexe Camarena. Ten především v rychlejších skladbách jako „Northern Fires (Guernica)“ žene celou skupinu vpřed a bez sebemenší rutiny vytlouká smyčky a kudrliny s metronomovou přesností. Perfektní základ pro divokost, kterou SILENT PLANET šíří do světa. Na druhé straně se na albu setkáme i s mnohem odlehčenější formou, kde ony progresivní formy nepůsobí tak výrazně a mnohem přirozeněji plavou v logické struktuře hudebních motivů. Další rozměr pak tomu všemu dávají vokály, které mají hned několik podob. Ty hrubé z hrdla Garrett Russella zahrnují široký rozsah od dušeného řevu po vypjatý vřískot. Basák Thomas Freckleton pak má na svědomí čisté vokály, které je možno označit za metalcorové. Vše dohromady skvěle funguje, přesto zcela subjektivně více oceňuji drsné Russellovo hrdlo. Až neskutečně silný řev, který je ale precizně „vyzpíván“.
To, že SILENT PLANET dokáží i zvolnit a zjemnit až do baladické polohy, ukazuje „In Absence“. I zde je ale atmosféra náležitě napjatá a emoce se valí po zemi, aby vám svázali kotníky a zabránili prchnout od naléhavosti, s jakou vám kapela svou hudební zpověď vyřvává do ucha. To je asi nejsilnější stránka celé desky, naléhavost a důraznost s jakou jsou skladby prezentovány, žádná rozvláčná pseudouvolněnost ani přílišná koncentrace na precizní přirozenost toku motivů, kterou třeba cítím z aktuálního alba THE OCEAN. Přístup od SILENT PLANET je mi mnohem příjemnější a album díky své živelnosti působí pestřeji a světe div se i progresivněji. Když už jsem zmínil THE OCEAN, třeba skladba „Afterdusk“ mi tuto superskupinu v mnoha ohledech připomíná a je přesně taková, jakou bych si přál slyšet i na albu „Phanerozoic I“. Co myslíte, je tam? To už je otázka pro jinou recenzi.
Jedna ze současných nejzajímavějších skupin, která přerostla metalcore žánr a staví svou osobitost jak na precizním provedení po emoční stránce vypjaté hudby, tak na originálním přístupu ke tvorbě textů.
8,5 / 10
Garrett Russell
- vokál
Thomas Freckleton
- basová kytara, klávesy, vokál
Mitchell Stark
- kytara
Alex Camarena
- bicí
1. Thus Spoke
2. The New Eternity
3. Northern Fires (Guernica)
4. Afterdusk
5. Visible Unseen
6. Look Outside: Dream
7. Vanity of Sleep
8. In Absence
9. Share the Body
10. Firstborn (Ya'aburnee)
11. Lower Empire
12. Look Inside: Awake
13. The Anatomy of Time (Babel)
14. Depths III
When the End Began (2018)
Everything Was Sound (2016)
The Night God Slept (2014)
Lastsleep (1944-1946) (EP) (2014)
Come Wind, Come Weather (EP) (2012)
Vydáno: 2018
Vydavatel: UNFD
Stopáž: 48:11
-bez slovního hodnocení-
Švýcarská deska představuje postrock jako syntezátorový taneční žánr s velkou mírou epiky a filmovosti. Oceňuju tu hlavně snahu uchopit žánr trochu neotřelým způsobem a pokusit se z něj vymačkat nějaké dosud neviděné tvary.
Futuristický black metal, tentokrát s hodně experimentálními vlivy, které připomínají jiné projekty principála Colina Marstona, hlavně BEHOLD THE ARCTOPUS a DYSRHYTHMIA. To ale nic nemění na tom, že KRALLICE jsou silně znepokojiví a atmosféričtí.
Důstojné rozloučení s producentem Stevem Albinim. Album, které musí přijít v ten správný čas. Ačkoliv je kompozičně klidnější a dá se říci že i více monotónní, tak se mi hodně líbí spojení pocitu naděje, smíření a melancholie, které z něho prýští.
PANZERFAUST dech nedošel, ba právě naopak, tetralogii "The Suns Of Perdition" totiž uzavřeli zcela triumfálním způsobem. Komplexní, chytře poskládaná deska, která vrcholí ve své druhé polovině. Takové "The Damascene Conversions" se prostě nejde nabažit.
Posedmé a opět neotřelé, napěchované po okraj hudebním dějem, který mě nepřestává překvapovat v hledání neobjevených cest mezi mathrockem a post-náladovkou. Pocta lidem i místům. Hravé, šílené a vtahující svoji neopakovatelnou atmosférou.
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.